kiállítás

Átlényegülés - Eucharisztiáról a csodák és a művészet nyelvén

2018. szeptember 15 16 17 18 19 20 21 22 23
 NYITVA 10:00-19:00
 HELYSZÍN Pesti Vigadó VI. emeleti többcélú terem
 CÍM 1051 Budapest, Vigadó tér 2.
2020. szeptember 13-20. között Budapest ad otthont az 52. Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszusnak. Az esemény előkészületeinek sorába kiállítások is helyet kapnak.
Az élményszerű, vizuális eszközökre alapozó tematikus feldolgozás célja, hogy a hitbéli ismeretek megszerzését, elmélyítését segítse az egyház tagjain kívül minden érdeklődő számára.
 
Ingyenes regisztrációs jegyet az Ars Sacra Fesztiválra hivatkozva a jegypénztárnál lehet igényelni!

Az Eucharisztiában sajátos valóságként őrzi meg jellemző tulajdonságait a kenyér s a bor. A lényege azonban mégis mássá válik: Krisztus teste és vére lesz.
 
Az átlényegülés szó ezt a misztériumot akarja kifejezésre juttatni: miközben megmaradnak a színek (vagyis a kenyér és a bor érzékelhető mivolta), „alattuk az egész és csorbítatlan Krisztus ott van, a maga fizikai »valóságában« testileg is jelen”. Valós jelenlét ez, de nem a hétköznapi biológiai testiség értelmében.
 
A kiállítás erre az érzék feletti érzékelésre hív meg: a képek, a csodák, a tárgyak nyelvén vezet be a titkos középpontba, ahol a fizikai lét felemelkedik, s megnyitja szemünket a valóságon túli valóságra, az igazi lényegre.
 
A Keresztény Múzeumban található történeti darabok az európai középkort, a reneszánszt, a barokk kort, a XIX. század historizmusát elevenítik meg. A XV. századi királyok imádása kép a gótika látásmódját közvetíti. A XVIII. századi grafikák és egy utolsó vacsora jelenethez a kortárs művész, Kisléghi Nagy Ádám, barokk festőiséget idéző, de új ikonográfiai típust létrehozó nagy méretű kompozíciója társul. A XIX. század elejéről származó, a nyugatias stílust is magába foglaló szerb ikon az ortodox egyházakra tesz utalást. Joseph Settegast a németországi Münster Szent Egyed templomának az Oltáriszentséggel kapcsolatos falképsorozatát alkotta meg, melyről egy sajátkezű 12 lapból álló akvarellsorozatot vásárolt meg Simor János érsek. Lotz Károly vázlata Alaquoce Margit oltárképéhez készült. A XX. század modern művészi szemléletét Szántó Piroska gyermekeknek szánt bibliaillusztrációi közül az Ábrahám és a látogatók című pasztellrajza vezeti be a tárlaton.
 
A kiállításra készült Atlasz Gábor Emmauszi vacsora című festménye, amely a tanítványok realisztikus megjelenítésével ellenpontozza a szikrázó fényjelenségbe burkolódzó, feltámadott Krisztust.
 
A terem közepét Bukta Norbert hatalmas méretű installációja tölti ki. A falakra helyezett képek, feliratok övezik és négy irányból érkező vörös szőnyeggel jelölt utak vezetnek el hozzá. A mű az égi és földi dimenzió, a reális és a kézzel fogható anyagi valóság összekapcsolódását szemlélteti.
 
A kiállításon látható egy válogatás az „Az eucharisztikus csodák a világ minden táján” című nemzetközi kiállítási projekt magyar fordításából. Az interneten több nyelven hozzáférhető tablókat a látogatók érintőképernyőn böngészhetik a tárlat részeként, de otthon is: http://www.miracolieucaristici.org/un/Liste/list.html
2018. szeptember 19. szerda
17:00 óra
A kiállítók tárlatvezetése
2018. szeptember 20. csütörtök
17:00 óra
A kiállítók tárlatvezetése
2018. szeptember 21. péntek
17:00 óra
A kiállítók tárlatvezetése
2018. szeptember 22. szombat
11:00 óra
A kiállítók tárlatvezetése
2018. szeptember 23. vasárnap
17:00 óra
A kiállítók tárlatvezetése
 HELYSZÍN Pesti Vigadó VI. emeleti többcélú terem
 CÍM 1051 Budapest, Vigadó tér 2.
TÉRKÉP
KAPCSOLÓDÓ PROGRAMOK
CSENDES ÁRAMLAT Nagy B. István 85 – emlék-kiállítás 
KERESŐSZÓ
Átlényegülés, eucharisztia, Pesti Vigadó, Budapest, Nemzetközi Eucharisztikus Kongresszus, Isten, művészet, eucharisztia
Impresszum Adatkezelési szabályzat Ars Sacra © Minden jog fenntartva.