zene

Jezsuita barokk zene az őserdőben

2018. szeptember 15 16 17 18 19 20 21 22 23
 IDŐPONT 18:00
 HELYSZÍN Párbeszéd Háza
 CÍM 1085 Budapest, Horánszky utca 20.
4000 kottát fedeztek föl a dél-amerikai őserdőkben 35 éve. A két évszázados papírok épségben maradtak. A zenei különlegesség a jezsuita missziók (redukciók) kulturális kincseibe ad bepillantást. Leidemann Sylvia és a magyar jezsuiták együttműködésének a gyümölcse a bemutatásra kerülő lemez.

A JEZSUITA REND BOLÍVIÁBAN:
zenei gyakorlata és egy különleges repertoár születése
 
A 17. századtól érkeztek a jezsuiták Dél-Amerikába missziós célból. Ez az Európából kitűnően megszervezett program nagyszerű eredményeket ért el a rend 1767-ben történő kiutasításáig. A dél-amerikai jezsuita missziókba számos pap, szerzetes Spanyol- és Olaszországból, valamint Közép-Európából érkezett, köztük magyarok is. Ők egyrészt vittek magukkal zenei anyagot, másrészt a helyi lehetőségekre alkalmazva azokat, tudásukhoz mérten, emlékeikre hagyatkozva újakat is komponáltak.
Az egyháziak megtanították az őslakosoknak a hangszerek készítését és a rajtuk való játékot, valamint a kompozíciós és improvizációs technikákat, mint pl. a basso continuót. Az őslakosok igen hamar rendkívüli képességeket tanúsítottak ennek az európai zenének az előadásában.
A jezsuiták a dél-amerikai földrészen hirdették az igét, miközben a zene – mint a hittértés egyik fő eszköze – felhasználásával igyekeztek az őslakosok kultúráját szinkretizálni. Bolívia keleti részén 1691-ben alapították a Chiquitos Missziókat, ahol több páter jelentős munkát indított a zenei készségek fejlesztésre.
A zenei gyakorlat mindennapos volt. A svájci Martin Schmid páter, aki 1730-ban érkezett a Chiquitos Missziókba, fejlesztette a hangszerek készítését (vonósokat, orgonákat, csembalókat, oboák, fagottok, fuvolákat, hárfákat, lantokat, gitárokat, trombitákat, ütős hangszereket), és természetesen az énekhangot.
A zenei gyakorlat a liturgiát és más, különleges eseményeket szolgált.* Használati célra írott zene volt. A jezsuiták kiutasítása után a templomi zenei gyakorlattal felhagytak, ami végül teljesen megszűnt.
1983-84-ben Hans Roth svájci építész, aki a chiquitos-i missziós templomok restaurálását végezte, egy oltár alatt mintegy 4000 kottalapot fedezett fel. Ezeket a partitúrákat főleg a Szent Anna és a Szent Rafael missziós telepeken találták. Jelenleg a Nuflo Chávez apostoli helynöki hivatal püspöki archívumának (Archivo Episcopal del Vicariato Apostólico Nuflo Chávez) zenei kézirat-gyűjteményében vannak a bolíviai Concepción de Chiquitos-ban.
Tartalmaz miséket, zsoltárokat, antifónákat, himnuszokat (esetenként az őslakosok eredeti nyelvén), hangszeres darabokat, például szonátákat, versókat („hangszeres darabok”) és Partidákat (A partida terminus eredete a Part [rész] szó, jelentése: kis témák szerint csoportosított darab pl. gyümölcsökről, fémekről).
 
*A jezsuiták európai mesterek műveit is áthozták mint pl. G.B. Bassani és Valentin Rathgeber, ezeket másolták, gyakorolták, olykor pedig módosították missziós zenei gyakorlatra. Domenico Zipoli (1688-1726, jezsuita olasz páter), kiváló zeneszerző, akitől
több mű fennmaradt, 1717-ben Olaszországból érkezett a mai Argentína területére, Córdoba városába, ahol jezsuita központ működött. Ő több különböző missziónak is írt műveket, így munkája nagy elismerést kapott az egész jezsuita területen.
 

FELVÉTEL: DÉL-AMERIKAI JEZSUITA BAROKK ZENE
 
Közreműködők:
Encuentros (Találkozás) vokális együttes
Szoprán: Kemény Kinga (szólista), Körber Katalin, Rébeli Szabó Ildikó,
Szőnyi Zsófia
Mezzoszoprán: Barlay Zsuzsanna (szólista), Szalay Katalin,
Alt: Batke Márta, Tóth Renáta
Tenor: Kutik Rezső (szólista), Magyaróvári Viktor (szólista)
Basszus: Csőke Krisztián, Király Miklós, Sós Mihály
Thiago Bertoldi (Brazília)
 
Művészeti vezető: Sylvia Leidemann
(a Magyar Tudományos Akadémia külső köztestületi tagja, Domus-ösztöndíjas)
Barokk hangszer együttes
Bréda Zsófia (hegedű I)
Kabdebo Noemi (hegedű II)
Nagy Réka (Cselló)
Király Miklós (nagybőgő)
Tóth Ágnes (fuvola)
Szebenyi Katalin (oboa)
Borsódy László (trombita)
Király Nóra (hárfa)
Feriencsik László (fagott)
Tokodi Gábor (gitár)
Nagy Sebestyén (ütő hangszerek)
Sylvia Leidemann (Orgona/ csembaló)
 
Hangmérnök: Nagy Botond
Grafikus: Varga Dénes
 
Támogatok: Argentín Nagykövetség, Magyar Tudományos Akadémia, Budapest Városháza, Jézus Társasága Magyarországi Rendtartománya, Párbeszéd Háza és a Magyar Piarista Provincia közös rendezvénye.
 
A felvétel készült: a budapesti Párbeszéd Házában 2018. március 10-11-én.
 

CD TARTALOM:
 
*Versus III
Domenico Zipoli (1688-1726): Ave maris stella (Hymnus)
*Partidas (rész):
De las virtudes (erények): Fortaleza (erőség)
De los metales (fémek): Hierro (vas) /Plomo (ólom)
De los frutos (gyümölcsök): Durazno (őszi barack) /Pera (körte)
De los meses (hónapok): enero (január)
De los continentes (Kontinensek): América
De las flores (virágok): Rosa (Rózsa)
De las piedras (kőkk): Turquesa (türkiz)
De los colores (színek)
Partida M…Bitas et menuet
Bernard Havestadt (1714-1781): 4 egyházi ének mapudungún nyelven (Chile)-Duamtumn/ Cad bùrenieve/ Jesus Cad/ Ventenlu/ Aiùbige)
*Para la reina de Hungría y Bohemia coronada (Koronázó Magyar és Cseh királynőnek)
*Regina caeli (Antiphona in tempore paschali)
*Versus XIII
*Serve bone (Anthipona 5)
*Sonata III (II -Andante-III Allegro)
*Fidelis servus (Anthipona 3)
*Versus VIII
*Beatus ille servus (Antiphona 4)
*Missa pro defunctis-ból (Introitus-Kyrie-Graduale-Dies irae-Offertorium- Sanctus-Agnus Dei
 
*Ismeretlen szerző
Hangszeres művek, átírás: Sylvia Leidemann (Argentína-Magyar ország, MTA külsös tagja)
Antiphona, Hymnus átírás: S.V.D: Piotr Nawrot (Lenyel ország)
Missa pro defunctis átírás: Gerado Huseby (Argentina), átdolgozta Leidemann Sylvia
 HELYSZÍN Párbeszéd Háza
 CÍM 1085 Budapest, Horánszky utca 20.
TÉRKÉP
 TELEFON (1) 411 0825
 KAPCSOLAT parbeszedhazajezsuita.hu
www.parbeszedhaza.hu
KERESŐSZÓ
jezsuita, barokk, misszió, őserdő, Encuentros Együttes, Leidemann Sylvia, lemezbemutató, Párbeszéd Háza
Impresszum Adatkezelési szabályzat Ars Sacra © Minden jog fenntartva.